DIAGNOZA I TERAPIA LOGOPEDYCZNA DOROSŁYCH Z WADAMI WYMOWY

dr Ewelina Strawa-Kęsek
04.11.2023
Warszawa
1 dzień
Maks. 20
790 zł
Zapisz się na szkolenie

O szkoleniu

Szkolenie jest przeznaczone dla logopedek i studentów logopedii, którzy chcą zajmować się diagnozą i terapią osób dorosłych z wadami wymowy i zaburzeniami miofunkcjonalnymi, a więc m.in. niewłaściwą pozycją spoczynkową języka czy nieprawidłowym połykaniem.

Coraz więcej osób decyduje się na terapię logopedyczną w dorosłym wieku, ale mają trudność ze znalezieniem terapeutki, która podejmie się tego wyzwania. Jeżeli do tej pory pracowałaś/pracowałeś przede wszystkim z dziećmi i młodzieżą, ale coraz częściej dzwonią do Ciebie dorośli, to ten warsztat jest dla Ciebie. Poczujesz się pewnie w kontakcie z dorosłym pacjentem, będziesz wiedzieć, jak diagnozować, planować i prowadzić terapię, motywować, jakich materiałów używać i jakim językiem się posługiwać, żeby Twoi pacjenci czuli, że są traktowani poważnie.

Tak było ostatnio

Z przyjemnością, jako podsumowanie poprzedniej edycji publikuję jedną z opinii uczestniczek szkolenia: „Chciałam podziękować za to świetne szkolenie. Muszę przyznać, że byłam (i jestem do tej pory) zaskoczona ilością wiedzy, świetną organizacją i atmosferą – mówię to jako uczestnik wielu szkoleń. Jestem także zachwycona materiałami, które dostałyśmy, naprawdę cieszą oko i są bardzo szczegółowe.”

Tematyka szkolenia

Warsztat jest przeznaczony dla osób planujących rozpocząć prowadzenie terapii dorosłych oraz dla logopedów, chcących uaktualnić swoją wiedzę. Cześć teoretyczna szkolania została maksymalnie skrócona, żebyśmy mieli czas na pratykę i analizę studiów przypadków.
Przychodzi dorosły do logopedy...
Omówienie specyfiki pracy z dorosłym pacjentem. Z jakimi problemami dorośli zgłaszają się do logopedy? W jaki sposób z nimi rozmawiać? Jak przekonać do tego, że terapia w dorosłym wieku ma sens? Jakie są różnice pomiędzy pracą z dziećmi i pracą z dorosłymi?
wystandaryzowane testy diagnostyczne używane przez logopedę w krakowie w gabinecie logopedycznym
Diagnoza logopedyczna
O co pytać w wywiadzie logopedycznym? Jak przeprowadzić ocenę budowy jamy ustnej, zgryzu, wędzidełka czy pozycji spoczynkowej języka? W jaki sposób przeprowadzić badanie artykulacji i je opisać? Do jakich specjalistów i kiedy kierować na dodatkowe konsultacje?
pisemna opinia o wynikach diagnozy napisana przez logopedę w krakowie w gabinecie logopedycznym
Zrozumienie to podstawa
W jaki sposób podsumować konsultację logopedyczną? Jak opisać patomechanizm i wyjaśnić sposób postępowania terapeutycznego? Jak wyjaśnić, dlaczego wcześniejsza terapia logopedyczna nie przyniosła oczekiwanych rezultatów i przekonać, że teraz może (i najprawdopodobniej będzie!) inaczej.
diagnoza logopedyczna dzieci, młodzieży i dorosłych przez logopedę w krakowie w gabinecie logopedycznym
Terapia - od planowania do realizacji
Od czego zacząć, gdy u pacjenta współistnieją różne wady wymowy i/lub zaburzenia czynności prymarnych? Dlaczego elastyczność w postępowaniu terapeutycznym i proponowanie różnych metod jest kluczem do sukcesu? Co można obiecać i jak odpowiadać na najczęściej zadawane pytania?
wystandaryzowane testy diagnostyczne używane przez logopedę w krakowie w gabinecie logopedycznym
Rotacyzm i seplenienie: sposoby postępowania
Nieprawidłowa realizacja głoski /r/ oraz różne rodzaje seplenienia (m.in. boczne, międzyzębowe i dorsalne) to najczęstsze wady wymowy, z którymi zgłaszają się dorośli. Które metody postępowania i wywoływania głosek są w ich przypadku najskuteczniejsze? Z jakich materiałów korzystać?
pisemna opinia o wynikach diagnozy napisana przez logopedę w krakowie w gabinecie logopedycznym
Dowody na skuteczność
Omówienie studiów przypadku wraz z nagraniami pacjentów: przed i po terapii. U kogo możemy spodziewać się szybkiej poprawy, a kiedy terapia będzie dłuższa? Co mówią pacjenci, którzy pozbyli się wady wymowy? Aspekt psychologiczny w pracy z dorosłym pacjentem: jak przełamywać blokady dotyczące mówienia, rozbijać tabu, podtrzymywać motywację?
Program szkolenia
W programie szkolenia przewidziano teoretyczny wstęp oraz praktyczne ćwiczenia, dzięki którym będzie wiadomo, w jaki sposób prowadzić diagnozę i terapię dorosłych. Nie zabraknie czasu na omówienie studiów przypadku, odpowiedzi na pytania uczestników oraz chwili na kawę.
04.11.2023
9:00
  • Omówienie specyfiki pracy z dorosłym pacjentem:

    • najczęściej spotykane wady wymowy
    • różnice pomiędzy pracą z dziećmi a terapią dorosłych
    • skuteczność terapii logopedycznej w dorosłym wieku

  • Pełna diagnoza logopedyczna - część teoretyczna i praktyczna:

    • ocena budowy jamy ustnej
    • rozpoznawanie najczęściej występujących wad zgryzu
    • ocena wędzidełka języka (Czy i kiedy kierować dorosłych na zabieg frenotomii? Sposoby postępowania po zabiegu)
    • ocena prawidłowej pozycji spoczynkowej języka
    • badanie połykania i żucia
    • nieprawidłowości w funkcjonowaniu stawu skroniowo-żuchwowego
    • pełne badanie artykulacji (m.in. sposób na sprawdzenie czy głoski wypowiadane przy zbliżonych zębach - np. sz, ż, cz, dż - są realizowane poprawnie)
    • czerwone flagi (Co podczas badania logopedycznego powinno zwrócić naszą uwagę?)

10:30
Przerwa kawowa
10:45
  • Ćwiczenia praktyczne:

    • uczestniczki_cy warsztatu zostaną podzieleni na grupy i przeprowadzą diagnozę logopedyczną dorosłej osoby z wadą wymowy i/lub zaburzeniami miofunkcjonalnymi.

  • Podsumowanie konsultacji logopedycznej, czyli jak rozmawiać z pacjentem:

    • postawienie diagnozy, opisanie patomechanizmu i omówienie sposobu postępowania
    • wątpliwości dorosłych pacjentów - w jaki sposób je rozwiewać?
    • ile zazwyczaj trwa terapia logopedyczna dorosłych z poszczególnymi wadami wymowy?
    • jak wytłumaczyć, dlaczego terapia w dzieciństwie nie przyniosła efektów i przekonać, że przy odpowiednim zaangażowaniu teraz będzie inaczej?

  • Planowanie i prowadzenie terapii logopedycznej

    • od czego zacząć u pacjentów, u których oprócz wady wymowy zdiagnozowaliśmy np. nieprawidłową pozycję spoczynkową i/lub niewłaściwe połykanie?
    • kolejność terapii logopedycznej przy współistniejących wadach wymowy: np. rotacyzmu i dorsalnej realizacji głosek szeregu szumiącego
    • przygotowanie do usunięcia wady wymowy, czyli elementy mioterapii (terapii miofunkcjonalnej)
    • współpraca ze specjalistami: laryngolog, chirurg, ortodonta, fizjoterapeuta, rehabilitant stawu skroniowo-żuchwowego

13:00
Przerwa obiadowa
13:30
  • Sposoby postępowania w przypadku najpopularniejszych wad wymowy (m.in. rotacyzm i seplenienie)

    • rotacyzm - omówienie (wraz z ćwiczeniami praktycznymi) metody, która przynosi efekty u większości pacjentów oraz sposoby jej modyfikacji w trudniejszych przypadkach. Efekty terapii dorosłej pacjentki z rotacyzmem można usłyszeć w jednym z moich filmów na YouTubie tutaj
    • seplenienie boczne - wada wymowy, za którą zazwyczaj nie przepadają logopedzi, a którą ja bardzo lubię. Omówienie specyfiki wady, rozpoznawanie rodzaju seplenienia oraz zaprezentowanie skutecznej metody wywoływania głosek. Dzięki niej można już na pierwszym spotkaniu terapeutycznym uzyskać prawidłowe brzmienie 2-3 głosek z zaburzonego szeregu, co bardzo motywuje pacjentów. Efekty terapii mojego pacjenta, który w ciągu miesiąca pozbył się seplenienia bocznego, można usłyszeć tutaj
    • seplenienie dorsalne - wada wymowy często towarzysząca rotacyzmowi, a którą łatwo pominąć podczas badania artykulacyjnego, w którym opieramy się głównie na metodzie słuchowej. Omówienie sposobu rozpoznawania oraz usuwania wady.
    • seplenienie międzyzębowe - przyczyny międzyzębowej realizacji dźwięków oraz metody usuwania wady (elementy terapii miofunkcjonanej). Omówienie najczęściej popełnianych błędów terapeutycznych, które sprawiają, że postępowanie logopedyczne przy wymowie międzyzębowej jest nieskuteczne.

  • Omówienie studiów przypadku. Ta część jest prawdziwym dowodem na to, że terapia dorosłych ma sens i że wszystkie osoby (także cenieni specjaliści), które twierdzą, że po 12 roku życia usunięcie wady jest bardzo trudne, mylą się:

    • efekty terapii naszych pacjentów: w tym nagrania przed, w trakcie i po terapii (m.in. różne rodzaje rotacyzmu, seplenienie boczne i międzyzębowe, omówienie zastosowanego w ich przypadku postępowania terapeutycznego)
    • jak przekraczać bariery, które pojawiają się u pacjentów w trakcie terapii?
    • jak motywować do dalszych ćwiczeń w przypadku, gdy proces terapeutyczny trwa dłużej niż pacjenci początkowo zakładali?
    • omówienie ewentualnych przypadków osób, które są w terapii prowadzonej przez uczestniczki/uczestników szkolenia (warto zgłosić wcześniej taką chęć i przed szkoleniem przesłać np. nagrania, zdjęcia)
    • omówienie stworzonych przeze mnie materiałów pomocnych w trakcie terapii znajdujących się w segregatorze, który otrzymają uczestnicy szkolenia
    • czas na zadawanie pytań, refleksje i podsumowanie

18:00
Zakończenie oraz rozdanie certyfikatów
30 minut indywidualnych konsultacji do wykorzystania przez pół roku po szkoleniu

O prowadzącej

> dr Ewelina Strawa-Kęsek <
jedzenie a rozwój mowy dziecka, logopeda krakow, gabinet logopedyczny w krakowie
Logopedka, terapeutka miofunkcjonalna, doktor nauk humanistycznych, nauczyciel akademicki na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki związanej z usuwaniem wad wymowy u osób dorosłych. Jest autorką wielu artykułów naukowych, książki poświęconej metodzie projektu w edukacji polonistycznej oraz twórczynią nowoczesnych narzędzi dydaktycznych.

Prowadzi w Krakowie własny gabinet logopedyczny "Mowologia", specjalizując się w prowadzeniu diagnozy i terapii logopedycznej osób dorosłych. Prowadzi także kanał na YouTubie, dzięki któremu popularyzuje wiedzę logopedyczną opartą na badaniach naukowych. Ponieważ w życiu trzeba czemuś ufać, ona postanowiła ufać nauce.

Pytania

Poniżej znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Jeśli masz inne wątpliwości, to zadzwoń lub napisz - chętnie je rozwieję.

Czy jest możliwość otrzymania faktury VAT?
Oczywiście! Wystarczy podczas wypełniania formularza zgłoszeniowego podać dane firmy, na którą ma zostać wystawiona faktura.
Do kogo adresowane jest szkolenie?
Na szkolenie zapraszam logopedki, neurologopedów, ale także studentów logopedii, którzy chcieliby rozpocząć pracę z dorosłymi osobami z wadami wymowy.
Do kiedy mogę skorzystać z bezpłatnych, półgodzinnych konsultacji online/telefonicznych?
Możliwość skonsultowania się jest możliwa do pół roku po odbyciu szkolenia. Taką chęć trzeba zgłosić mailowo - ustalimy wówczas dogodny termin rozmowy.
Czy uczestnik warsztatów otrzyma materiały szkoleniowe?
Tak, każda osoba obecna na szkoleniu otrzyma specjalnie opracowane materiały szkoleniowe z najważniejszymi informacjami oraz wybranymi pomocami do ćwiczeń.
Czy po szkoleniu otrzymam zaświadczenie?
Tak, każdy uczestnik dostanie stosowne zaświadczenie.
Co, w kontekście tego szkolenia, oznacza hasło “osoba dorosła”?
Najczęściej moimi pacjentami i osobami, które pytają logopedów o możliwość konsultacji i podjęcia terapii, są młodzi dorośli pomiędzy 20 a 40 rokiem życia. Zazwyczaj są to ludzie z wadami wymowy i/lub niewłaściwą pozycją spoczynkową języka. Coraz częściej również ortodonci wysyłają swoich pacjentów na konsultację logopedyczną (przed lub w trakcie leczenia ortodontycznego).
Czy zostanie podjęty temat pracy z osobami starszymi?
Nie, podczas tego szkolenia skupimy się na terapii dorosłych z wadami wymowy. Nie będziemy rozmawiać o specyfice terapii w przypadku chorób neurodegeneracyjnych czy osób po operacjach/udarach/wypadkach komunikacyjnych.
Czy rzeczywiście osoby dorosłe są zainteresowane terapią?
Jest coraz więcej osób, które decydują się podjąć terapię w dorosłym wieku, a mało specjalistów, którzy kierują do nich swoją ofertę. W moim gabinecie pracujemy wyłącznie z osobami po 15 roku życia. Tacy pacjenci zazwyczaj od razu kierują swoje kroki w stronę gabinetów prywatnych, a strony internetowe większości z nich są dopasowane wyłącznie do potrzeb dzieci.
Czy naprawdę terapia w dorosłym wieku jest skuteczna?
Zdecydowanie tak! Efekty terapii można usłyszeć m.in w filmach na moim kanale na YouTubie. Oczywiście więcej dowodów na skuteczność takich działań będzie można usłyszeć na szkoleniu.
Gdzie odbędzie się przerwa obiadowa?
Przerwa obiadowa odbędzie się miejscu szkolenia. Uczestnicy szkolenia otrzymają mailowo menu, z którego będą mogli wybrać odpowiadający im posiłek. Opłatę za posiłek będzie można dodać do faktury.
Czy jest możliwość skorzystania z menu dostosowanego do określonej diety, np. wegańskiej, bezglutenowej?
Tak, prosimy o wysłanie wcześniej takiej informacji.

Miejsce szkolenia

Szkolenie odbędzie się w Hotelu PURO w centrum Warszawy. Sala, w której się spotkamy, znajduje się na najwyższym 7 piętrze w towarzystwie przepięknego, zielonego tarasu z widokiem na najwyższe budynki Warszawy m.in. na Pałac Kultury i Nauki.
Warszawa - ul. Widok 9 - Hotel PURO

Zapisy na szkolenie

Aby zapisać się na szkolenie, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy. Gwarancją rezerwacji miejsca jest wpłata opłaty za szkolenie w terminie 3 dni od otrzymania wiadomości potwierdzającej wpisanie na listę uczestników.
dr Ewelina Strawa-Kęsek
04.11.2023
Warszawa
1 dzień
Maks. 20
790 zł
Zapisz się na szkolenie

Kontakt

Jeżeli masz niestandardowe pytania, na które jeszcze nie odpowiedziałam w dziale FAQ, to nie wahaj się skontaktować ze mną telefonicznie lub mailowo. Jeżeli nie odbieram telefonu, to prawdopodobnie prowadzę terapię - oddzwonię, gdy tylko będzie to możliwe.
Telefon
+48 789 341 836
Organizator
Mowologia Sp. z o.o.
Numer konta bankowego
84 1140 2004 0000 3202 8009 2364 (mbank)